A Biztosító kártéríti a Szállítót vevője nemfizetése (180 napos fizetési késedelme), vagy felszámolása, csődje, mint biztosítási események bekövetkezése esetén.
A hitelbiztosítás feltételei:
- áru és/vagy szolgáltatás halasztott fizetéssel történő értékesítése (egyéb biztosíték lehetséges, de a hitelbiztosítás a klasszikus nyitvaszállításra lett kitalálva),
- legalább 250-300 M Ft-os éves biztosítható forgalom,
- biztosítható vevőkör jellemzően az összes vevő, vagy az összes jelentősebb vevő bevonásra kerül.
A hitelbiztosítás jellemzői:
- a Biztosító a vevőkre hitelkereteket, biztosítási összegeket állapít meg. A hitelkereteket a Szállító kéri meg, a vevővel szemben várható legnagyobb kintlévősége alapján,
- a vevők pénzügyi helyzetét a Biztosító folyamatosan monitoringolja, az esetlegesen bekövetkezett változásról a Szállítót informálja,
- a Szállító 15-20% önrészt visel a kockázatokból, azaz a Biztosító a kintlévőség de maximum a megállapított hitelkeret - 80-85%-át téríti meg káreseménykor,
- Kötelező behajtás nemfizetés esetén: a vevővel szembeni behajtást a Biztosítók saját behajtócége veszi át, jellemzően az esedékességet követő 30-90 napon, kárenyhítés céljából. Ennek költségeit vagy teljes egészében, vagy az önrész levonásával a Biztosítók megtérítik a Szállítónak.
A hitelbiztosítás előnyei:
- tervezhetővé válik az árbevétel,
- versenyképesebbé válik a szállító, biztosítékkal vállalhat nagyobb kockázatokat is,
- a vevők minősítését szakcég végzi, a vevők pénzügyi helyzete folyamatos megfigyelés alatt áll,
- banki finanszírozásnál a hitelbiztosítási kötvény gyakran fedezetül is szolgálhat.
- erről folyamatos visszajelzést kap